fredag 8 januari 2010

Joomla crashkurs del 1



Vad är Joomla?
Jo, det är ett Content Management System(CMS), innehållshanteringssystem på svenska.

Andra kända CMS är Wordpress, DotNetNuke, Drupal och EpiServer. Vilket system man använder har inte någon skilland på hur själva sidan ser ut, utan det är ett system att hålla reda på innehållet. Den stora fördelen med ett CMS är att användaren kan uppdatera sidorna (text&bild) utan att kunna någon html eller liknande. Joomla är idag världens största CMS med över 40 miljoner hemsidor. Dessutom är det gratis.

Grunderna - struktur
Strukturen i joomla är uppbyggd efter tre parametrar:
Section - Den överordnande parametern.
Category - Underordnad Section, men överordnad Article.
Article - Varje artikel är en sida med text / bilder. Varje artikel är indelad i en category och en section.

Exempel:
Jag ska göra en hemsida för en bilfirma.
Firman säljer nya och beganade bilar, i detta fall Toyota och Volvo.
För att ordna strukturen rätt så har jag två olika Sections. En som heter "Begagnade bilar" och en som heter "Nya bilar". Under "Nya bilar" har jag två categories:
"Toyota" och "Volvo". Och under beganade bilar har jag tre categories: "Toyota", "Volvo" och "Andra bilmärken". Om jag nu skall lägga upp en ny volvo på hemsidan så skapar jag en artikel som heter exempelvis "Volvo C30". Här läggar jag in bilder och text om denna bil. När jag är klar med artikeln så markerar jag att den till hör section "Nya bilar" och att den således tillhör category "Volvo".

Grunderna - menyer
Det är menyerna som bestämmer vad som skall visas var. Med andra ord vilka artiklar som skall visas på vilka sidor.
Så om jag har en artikel som heter "Välkommen" som jag vill ha på första sidan så skapar jag ett menyalternativ som heter "Första sidan", och sedan anger jag att det menyalternativet skall visa en artikel (i detta fall "Välkommen"-artikeln). Om jag sedan skall ha en menyknapp för min artikel om Volvo C30 så skapar jag ett menyalternativ som heter exempelvis "Volvo C30" och länkar denna till just den artikeln.

Om jag har fler artiklar som skall visas under varandra, exempelvis alla nya volvo-modeller så skapar jag först ett menyalternativ ("Nya Volvos") och sedan anger jag att denna meny skall visa alla artiklar i en speciell category (i detta fall section "nya bilar" och category "volvo"). Då visas alla artiklar i den catagory.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar